základní informace o klubu:
název klubu: PRVNÍ VETERAN CAR CLUB TŘEBÍČ
zkráceně: 1. VCC TŘEBÍČ
sídlo: K Sokolí 1111, Třebíč 674 01
statutární zástupce:
prezident klubu: ing. Pavel Mergental
IČO: 228 70 989
tel: 731 004 249
mail: pavel.mergental@gmail.com
testování:
předseda KLKT: ing. Pavel Mergental,
tel: 731 004 249
mail: pavel.mergental@gmail.com
členové KLKT: Vladimír Pisk, Lukáš Drnec, Antonín Holčapek, Michaela Hájková, Pavel Hájek
informace o letošní (2024) akci: www.hrabechorinski.cz
PRVNÍ VETERAN CAR CLUB TŘEBÍČ má původ ve VCC Třebíč, který založilo v říjnu roku 1983 třináct nadšenců, co opatrovali v Třebíči a okolí stará vozidla. Někteří se již znali, jiní se teprve poznávali postupně na pravidelně zavedených schůzkách. Samozřejmě, tehdy se dalo existovat pouze pod bývalým Svazarmem (Svaz pro spolupráci s armádou), a veškerá, tedy i motoristická činnost musela být především ideologicky řízená, politicky nezávadná, a pro jistotu vládnoucí třídy (KSČ) přísně kontrolovaná. Od počátku jsme fungovali jako samostatný právní subjekt, což tehdy nebylo jednoduché zařídit, ale pro budoucnost se ukázalo jako velmi prozíravé.
Hlavní náplní a činností klubu je sdružování zájemců s motoristickou a sběratelskou vášní zaměřenou na historii motorismu, a vše, co s tím souvisí. Od počátku činnosti jsme pravidelně pořádali srazy a soutěže vojenských historických vozidel „O Zlomenou poloosu“. Zde je třeba podotknout, že snahy legálně provozovat tento druh historických vozidel byly vždy vládnoucím režimem úspěšně potlačeny, takže žádný z JEEP klubů, ať v Plzni, Praze či Brně neměl dlouhého trvání. Majitelé právě Jeepů a podobných vozidel neměli zrovna jednoduchou situaci jen proto, že opatrovali americké vozidlo. Jen pádem tehdejšího režimu v r. 1989 bylo možno po zákazu třetího ročníku (v r. 1986) svobodně pokračovat v dalších ročnících této zajímavé soutěže. Již ne pod Svazarmem, ale v nově založeném nezávislém ČKHV, jenž byl později jedním ze zakládajících členů FKHV.
V r. 2000 ne že by jeden podnik nestačil, ale z důvodu několika významných výročí jsme v září uspořádali značkové setkání vozidel s ochrannou známkou Jeep, „JEEP JAMBOREE TŘEBÍČ 2000“, pro všechny Jeepy do r.v. 1970. Vyvrcholením akce bylo vyhlášení „THE CAR OFF MILLENIUM“ – vozidla tisíciletí, a následné vystavení certifikátu o této skutečnosti. Tuto akci opakuje VCC Třebíč každých pět let, zatímco 1.VCC Třebíč pořádá pravidelně od roku 2005 setkání historických vozidel „Po stopách hraběte Chorinského“, vypisovanou pro všechny druhy HV.
A tady je na místě podat malé vysvětlení. VCC Třebíč se postupně stále rozrůstal, až měl cca 50 členů a dílem z důvodu tehdejší roztříštěnosti veteránského hnutí, ale též z důvodu silné podpory užitkových a vojenských vozidel se postupně v původním klubu s přílivem nových členů a změnou vztahů vyprofilovaly dva směry dalšího vývoje a výsledkem bylo rozdělení klubu. Ze stávajícího VCC Třebíč jsme odešli někteří členové, a kromě jednoho všichni, co původní klub zakládali. Vytvořili jsme 1.VCC Třebíč a tím opět podmínky pro pořádání stěžejní akce „Po stopách hraběte Chorinského“ (www.hrabechorinski.cz), a samozřejmě i dalších, propagujících historická vozidla v nejširším měřítku. Atmosféra v původním VCC Třebíč tak byla uklidněna, transformací na zapsané spolky v r. 2015 bylo dokončeno fungování obou spolků jako samostatných subjektů. Tak existují tedy od r.2009 v Třebíči dva samostatné kluby.
V současnosti máme 21 členů včetně něžného pokolení plus další kandidáty na členství, mimo našeho podniku se pravidelně účastníme veteránských akcí konaných po celé republice.
Výčet činnosti lze ještě doplnit o oblast testování vozidel – máme vlastní testační komisi, testování vozidel provádíme od r. 1985. Zájemce o testování odkazujeme na https://www.fkhv.cz/testovani/ – kde najdou aktuální informace a postup, jak si testování svého vozidla zařídit.
Firma Ladislav Benz a spol. v Třebíči patřila mezi úspěšné inovátory stabilních motorů. Například při výstavě v Brně v roce 1925 získal jejich stabilní motor hlavní cenu za vynikající spolehlivost, precizní konstrukci a vysoký výkon. Postupně s motory uspěli i na řadě jiných míst, ale kvůli škodám, které podniku působila obchodní špionáž ze strany konkurence, nakonec přestali své novinky prezentovat na veřejných soutěžích. Rok 1930 přinesl rekordní prodej motorů a v továrních halách tehdy montovali i více než deset motorů denně. Velká hospodářská krize a rozvoj elektrifikace donutily podnik k postupnému přechodu na výrobu mlátiček, a tak v roce 1938 poklesla roční produkce stabilních motorů na pouhých 28 kusů.
Stabilní motor L.Benz a spol. Třebíč, 3-4 HP
Stabilní motor L.Benz a spol. Třebíč, 5 HP, 1933
Historie rychlostních závodů motocyklů a automobilů v Třebíči
Silniční motocyklový sport se začal rozvíjet po skončení druhé světové války. V roce 1960 byl uspořádán posledního závod silničních motocyklů a automobilů v Třebíči. Ten se jel jako Mistrovství Moravy 2. října 1960. Tato vzpomínka je věnována všem činovníkům, jezdcům a divákům, kteří se přičinili o krátkou byť bohatou historii tohoto závodu. Na startu jednotlivých závodů se sešlo vždy početné pole jezdců, mezi nimiž nechyběli naši přední jezdci. Zahraniční značky se nesměly na domácích tratích objevovat a tak jezdcům, pokud chtěli startovat, nezbylo nic jiného než naleznout nějaký domácí název (např. František Štastný startoval s motocyklem Blesk, ale byl to závodní Norton). Třebíčští motorističtí nadšenci se zapsali do historie silničního motocyklového sportu rokem 1952. Členové tehdejšího Dobrovolného svazu lidového motorismu za vydatné pomoci městské samosprávy uspořádali I. Třebíčský okruh.
(více na: https://www.motorvysociny.cz/historie/historie-rychlostnich-zavodu-motocyklu-a-automobilu-v-trebici-1-cast/)
Na fotografii je start třídy do 350 ccm – II. Třebíčský okruh 1953
st. č. 1 Ladislav Štajner, Praha, Walter 350
st. č. 2 Robert Janka, Brno, Walter 350
st. č. 3 Petr Kopal, Vlastiboř, Walter 350
st. č. 4 Otto Suchánek, Praha, Os Speciál 350
st. č. 5 Saša Ložinský, Jihlava, Jawa 350
st. č. 7 Jan Pták, Chýnov u Tábora, Jawa 350
Josef Konečný – Výrobce motorových kol a stabilních motorů benzinových v Třebíči
Pan Josef Konečný byl vyučený kovář – zámečník, s pokrokovým myšlením. Na přelomu 19. a 20. stol. se zajímal o začínající motorismus. Ostatně majitel prvního automobilu v Třebíči, geometr pan Karel Dejmek bydlel ve stejné čtvrti Třebíče. Je velmi pravděpodobné, že se oba pánové znali a také třeba v nádražní restauraci „U Podlipnů“ spolu při pěnivém moku technický pokrok probírali . Josef Konečný se pustil do vývoje a výroby motorových kol, dochovaná fotografie zachycuje stroj vyrobený v roce 1906. Autor zvolil pro svoje výrobky jako název značku „Morava“, bohužel se žádný z vyrobených strojů nedochoval. Dle pamětníka bylo zhotoveno pouze cca 20 kusů, avšak mimo to též J.Konečný zkonstruoval tříkolový cyclecar, ten byl teprve v sedmdesátých letech vyhozen do šrotu při akci „železné neděle“ – sběr železa na podporu národního hospodářství.
Josef Konečný na svém motocyklu „MORAVA“, pravděpodobně 1906
Josef Konečný se svým pozdějším výtvorem, motorovou tříkolkou…
První automobil v |Třebíči – Egg & Egli
Rudolf Egg, inženýr z Curychu, byl jedním z nejvýznamnějších průkopníků švýcarského automobilového inženýrství. zkonstruoval v r. 1893 svůj první automobil. Egg a jeho partner Egli založili v r.1896 v Zürichu firmu Automobilfabrik Zürich Egg & Egli. S tímto automobilem v r. 1896 zahájili seriovou výrobu. Byla to tříkolka, s umístěním jednoho kola vzadu. Byla vybavena jednoválcovým vestavěným motorem od společnosti De Dion-Bouton, o výkonu 3 PS . V r.1899 byla výroba tříkolky Egg & Egli ukončena. Mezi r. 1899 a r.1904 vzniklo několik exemplářů čtyřkolového automobilu, jehož motor byl namontován vzadu. Čtyřkolové vozidlo Excelsior s pohonem zadních kol, bylo vystaveno na 1. národním autosalonu v Ženevě v roce 1905. V r.1904 ukončili produkci, Rudolf Egg podnik opustil, a založil Motorwagenfabrik Excelsior. V letech před první světovou válkou spolupracoval Egg s automobilkou Fritz Moser ze Saint-Aubinu a po válce se společností Seebach Maschinenbau AG, SEMAG. Rudolf Egg zemřel v roce 1939. Jeden dochovaný Egg & Egli je k vidění v Muzeu veteránů na zámku Grandson u jezera Neuchâtel, druhý, objevený v demontovaném stavu v r.2005 v Třebíči je v držení sběratele historických vozidel na Moravě.
Císařský a královský geometr Josef Dejmek za řídítky (tehdy ještě nešlo o volant) svého vozu
Dochovaný Egg & Egli je k vidění v Muzeu veteránů na zámku Grandson ve Švýcarsku